Jak zdrowo przeżyć Święta Bożego Narodzenia?

wigilijne-jedzenieŚwięta Bożego Narodzenia to czas radości, szczodrości i niestety obżarstwa… Świąteczne potrawy są bardzo kaloryczne. Bigos z grzybami, barszcz, pieczywo, łazanki z makiem, pierogi z grzybami oraz ciasta i sałatki w majonezie  jedzone w nadmiarze obciążają żołądek. Wszelkie potrawy świąteczne, takie jak flaki, golonki, żeberka, faszerowane mięsa i ciasta często  zakrapiane alkoholem nie należą do dań dietetycznych.

Zwyczaj pozostawania przy stole przez cały dzień nie sprzyja zdrowiu. Jednak coraz częściej decydujemy się na formy aktywności takie jak spacer, czy zabawa w śniegu. Konieczne jest  takie zorganizowanie czasu, aby spędzić go z pożytkiem dla naszej diety i zdrowia. Więcej  czasu spędzajmy na rozmowie z bliskimi, niż na jedzeniu. Zachowajmy także kolejność podawania potraw.

Zaczynamy zawsze od zakąsek zimnych, następnie zupa (czysta lub krem), zakąska gorąca, dania główne z dodatkami, sery, deser, kawa, herbata. Oczywiście możemy zrezygnować z któregoś z elementów, ale kolejność powinna zostać zachowana. Istnieje bowiem kilka żelaznych zasad, które sprawią, że łatwiej będziemy je trawić, unikając uczucia ciężkości. Ważną wskazówką jest też nie nakładanie na talerz dużych porcji i nie jedzenie niczego na siłę. Wspólny, rodzinny spacer pozwoli przyspieszyć metabolizm. Ruch wspomaga pracę jelit i wpływa korzystnie na nasze samopoczucie.

W przypadku przejedzenia ratujmy się  mocną herbatą, gdyż pomaga w trawieniu, a tanina w niej zawarta wiąże szkodliwe substancje przemiany materii, pomagając usuwać je z organizmu.

Przy rozstroju żołądka, pomóc może sok z czarnych jagód oraz nielubiany przez wielu kompot z suszu, dzięki dużej ilości rozpuszczalnego błonnika, znakomicie wspomaga trawienie.

Pamiętajmy również, że nie musimy od razu spróbować wszystkich potraw naraz, gdyż mamy na to całe święta.