Nie zapomnij pamiętać!

glowaWcześniej czy później, każdy ma lub będzie mieć problemy z pamięcią. Numery telefonów, kody do szyfrów i inne niezwykle ważne dane znikają w gąszczu neuronów. Tempo życia narzuca coraz to nowe obowiązki.<br>
Jak więc radzić sobie z zapominaniem?

 

Dlaczego zapominamy?

Pogorszenie pamięci może mieć wiele rozmaitych przyczyn. Jest to skutek uboczny nadużywania alkoholu, przyjmowania “otępiających” leków działających hamująco na centralny układ nerwowy, środków odchudzających, leków na nadciśnienie, lub starszej generacji leków antyhistaminowych.

Tak samo długotrwały stres i niepokój, bardzo wyraźnie zmniejszają skuteczność zapamiętywania. Do zakodowania informacji konieczna jest pełna świadomość. A lęk i niepokój ją zakłócają.

Powodem słabej pamięci może być też jednostajna, czy uboga dieta. Mózg do wydajnej pracy potrzebuje wielu mikroelementów, które rzadko występują w ogólnodostępnych produktach spożywczych tj. miedź, mangan, molibden, cynk itd. Warto więc położyć nacisk na dietę roślinną z ekologicznych upraw i wzbogacić ją np. o suszone owoce typu morele, daktyle, rodzynki, a także wszelkiego rodzaju orzechy i dobrej jakości czekoladę – najlepiej gorzką.

Śpij na zdrowie!

Ważne też jest wysypianie się. Mózg odpoczywa w czasie snu, a najlepszy sen jest przed północą. Zarywanie więc nocy przed ważnym egzaminem nie jest najlepszym pomysłem.

Dostępne w aptece preparaty z miłorzębu japońskiego poprawiają funkcje zapamiętywania. Działają na zasadzie usprawnienia dostawy tlenu i składników odżywczych do mózgu. Podobne działanie ma cytryniec chiński, żeń-szeń oraz gotu kola. Przed wiekami w takich przypadkach stosowano też prosty napar z pokrzywy.

Gotowe preparaty dostępne są na wyciągnięcie ręki. Apteki oferują asortyment suplementów łatwych w przyjmowaniu i wspomagających prawidłową pracę naszego mózgu – jest w czym wybierać.

Nie można zapomnieć też o codziennej dawce aktywności fizycznej – jest to najlepszy sposób na dotlenienie mózgu!

Niech głowa pracuje

Również czytanie dłuższych tekstów, rozwiązywanie krzyżówek i inne działania zmuszające mózg do pracy w ciągu dnia działają na niego stymulująco. Może warto zastanowić się nad nauką języka obcego, lub uczestnictwem w jednym z konkursów czytelniczych albo napisaniem pamiętnika?

Ustawiczna aktywność w tym zakresie jest jednym z tajników pozostających w sprawności umysłu ludzi długowiecznych.

A przecież już Cycero pisał.: “Kto rozumu nie używa, ten go straci “…

Fot.: RelaxingMusic – Foter.com