Skuteczne sposoby na problemy z nietrzymaniem moczu

13_Skuteczne sposoby na problemy z nietrzymaniem moczuChociaż do niedawna schorzenie to uważano za wstydliwe i takie, o którym nie warto wspominać lekarzowi, obecnie istnieje wiele metod zapobiegających towarzyszącemu mu poczuciu dyskomfortu. Dowiedz się o najskuteczniejszych rozwiązaniach dla osób mających kłopoty z kontrolowaniem moczu.

Przede wszystkim dobrze pamiętać o tym, by przełamać w sobie wstyd i mimo wszystko zapisać się na wizytę kontrolną na przykład do urologa lub ginekologa. Często bowiem zdarza się, że nieświadome opróżnianie pęcherza jest oznaką poważnych chorób układu moczowego, dlatego postawienie prawidłowej diagnozy może okazać się niezbędne do skutecznego wyleczenia. Zanim jednak dojdzie do spotkania ze specjalistą, warto zabezpieczyć bieliznę przed popuszczaniem, zaopatrując się na przykład w podpaski lub majtki o właściwościach chłonących.

Ćwicz na zdrowie!

Na tym jednak nie koniec. W oczekiwaniu na efekty leczenia farmakologicznego można rozpocząć także wykonywanie ćwiczeń mających na celu wzmocnienie mięśni dna miednicy, które są odpowiedzialne za kontrolowanie moczu. Najlepsze efekty osiąga się po co najmniej kilku miesiącach ćwiczeń, dlatego im szybciej zwrócisz uwagę na niepokojące objawy, tym łatwiej będzie się ich pozbyć, decydując się na systematyczną aktywność fizyczną. Dodatkową zaletą będzie to, że można wykonywać je niezależnie od przyjętej pozycji ciała (na stojąco, siedząco lub leżąco) w każdym miejscu, ponieważ pozostają niewidoczne dla otoczenia.

Jak ćwiczyć?

Jedna z propozycji polega na położeniu się lub stanięciu w delikatnym rozkroku, by następnie napiąć wspomnianą grupę mięśni. Po upływie około 5 sekund należy powoli rozluźnić ciało, a całość powtórzyć. Początkowo wystarczy seria 10 skurczów, którą będzie się powtarzać kilka razy dziennie, o ustalonych porach dnia. Warto przy tym dokonywać różnego rodzaju modyfikacji, na przykład poprzez zwiększanie liczby powtórzeń lub wydłużanie czasu napięcia mięśni.

Przy okazji trenowania mięśni Kegla należy zdawać sobie sprawę z tego, że jednoczesne napinanie mięśni brzucha i pośladków może przeszkodzić w osiąganiu pożądanych efektów, dlatego w pierwszej fazie ćwiczeń dobrze wykonywać je w pozycji leżącej, trzymając dłonie na jamie brzusznej, co pozwoli skontrolować ich ewentualne napięcie.

Pamiętaj o oddychaniu

Nie bez znaczenia będzie również pamiętanie o regularnym oddychaniu podczas wysiłku. Dla ułatwienia można wyobrazić sobie dno miednicy jako windę, którą trzeba wciągnąć na górę. Podczas gdy winda ta przemieszcza się na kolejne piętra, niech mięśnie stają się coraz silniej napięte, gdy natomiast wraca na dół, stopniowo je rozluźniaj, aż dojdziesz do początkowego stanu.

Jednocześnie, poza regularnymi ćwiczeniami, trzeba uzbroić się w cierpliwość i nie poddawać, nawet gdy oczekiwane efekty nie pojawiają się od razu. Jedynie prawidłowe napinanie mięśni w spokojnej atmosferze pozwoli odczuć ulgę i zapobiegnie wstydowi towarzyszącemu osobom zmagającym się z nietrzymaniem moczu.